Четвер, 21.06.2018, 15:17
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

ДПТНЗ "Переяслав-Хмельницький ЦПТО"

Меню сайту
Випадкове фото
Форма входу
Корисні посилання








Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія
Наші координати
08400,
Київська область,
м.Переяслав-Хмельницький,
вул.Можайська, 5.
тел.5-45-68;5-20-40
E-mail: ptu_22_phm@ukr.net
Опитування
Яка професія В ЦПТО вам подобається?
Всього відповідей: 710
Лічильник
www.reliablecounter.com
Пошук

Каталог файлів

Головна » Файли » Методичні розробки

«Розвиток творчого потенціалу учнів через науково-дослідну роботу»
[ Викачати з сервера (8.80 Mb) ] 23.10.2016, 17:55

ВСТУП

1.СЛАЙД.У сучасних умовах одним із стратегічних завдань системи освіти стає формування особистості з високим рівнем інтелектуальної культури, орієнтованої на безперервний саморозвиток. Лише творча особистість, спроможна створювати та пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних нестандартних ситуацій. Розробка та впровадження у педагогічну практику ефективних технологій розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів, формування їх пізнавальної та творчої активності є одним із пріоритетних завдань навчальних закладів.

 Здатність до творчості – універсальна здібність особистості. Георгій Володимирович Іванов  зазначав:

2.СЛАЙД. Творчість – це  не розкіш для обраних, а загальна біологічна потреба, інколи не усвідомлена нами.   

Одним із основних завдань у розвитку творчого потенціалу учнівської молоді є її залучення до дослідницької діяльності з біології.

3.СЛАЙД.  Особистий досвід показує, що  саме проектна технологія організації дослідницької роботи найкраще сприяє розвитку творчих здібностей учнів.

Саме робота над проектом дає змогу саморозкритися юному обдаруванню (проникливе спостереження за явищами, вибіркове запам’ятовування, пильна увага, емоційна наснага (натхнення), гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні).

4.СЛАЙД. Особливу увагу звертаємо на формування в учнів уміння фіксувати результати досліджень: оформляти результати у формі таблиць, схем, фотознімків, обробляти тексти висновків, виготовляти наочні посібники, готуватись до конкурсу-захисту робіт.

5.СЛАЙД. Вагомий внесок у розвиток творчого потенціалу учнів через науково-дослідну роботу здійснюють викладачі біології Переяслав-Хмельницького центру професійно-технічної освіти Ярина Наталія Василівна та Новікова Тетяна Дмитрівна.

  1. Результати науково-дослідної діяльності

Дозвольте зупинитись на результатах науково-дослідної роботи моїх учнів.

6.СЛАЙД. У 2013 році учениця ІІІ курсу Одинець Віта здійснила аналіз стану атмосферного повітря м.  Переяслава-Хмельницького за допомогою лишайників. 
Індикація стану атмосферного повітря населених пунктів  набуває особливої актуальності, тому що дає можливість не тільки визначити показник антропогенного впливу на навколишнє середовище, а й здійснювати моніторингові дослідження у майбутньому.
7.СЛАЙД. У ході роботи дослідницею були вирішені наступні завдання:
  • здійснено аналіз літературних та архівних джерел із досліджуваного питання;

  • вивчено та проаналізовано праці українських вчених, які досліджували ліхенофлору міста, та його околиць;

  • проаналізовано систематичний склад ліхенофлори міста;

  • досліджено ступінь забруднення повітря на досліджуваних ділянках;

  • складено ліхеноіндикаційну карту міста та його околиць;

  • визначено шляхи вирішення проблеми щодо покращення стану атмосфери міста та району.

8.СЛАЙД. Результати дослідження у вигляді фото-звіту та засобів мультимедія презентувалися на конкурсі-захисті екологічних проектів, у рамках другого туру районної олімпіади з екології.

9.СЛАЙД. У 2014 році учні І курсу, які навчаються за професією «Кухар; Кондитер» під час вивчення теми «Будова, властивості вуглеводів» виконали навчально-дослідний проект під назвою «У пошуках крохмалю».

10.СЛАЙД. Відповідно до завдань учні були поділені на підгрупи:

  • біологи – виявляли крохмаль у рослинних організмах, визначили біологічне значення крохмалю.

  • технологи – вивчали способи добування крохмалю.

  • кулінари – розробили технологічні картки приготування страв, що містять крохмаль.

  • лаборанти – досліджували продукти харчування на наявність крохмалю за допомогою йодної проби.

  • товарознавці – склали список продуктів, що містять крохмаль, про який не вказується у складі товару.

  • дієтологи –  аргументували заборону використання даних продуктів у дієтичному харчуванні хворих на діабет, ожиріння, крохмальних алергіків.

Учнями створені відповідні інформаційні буклети та фото-звіти. Результати дослідження були повідомлені представниками кожної з підгруп під час предметного тижня біології і географії.

Дослідницькі проекти, що стосуються індивідуальних особливостей учнів, є для них особливо актуальними, викликають значний інтерес учнівського колективу.

11.СЛАЙД.  У 2015 році учням ІІІ курсу  було запропоновано дослідити типи денної працездатності одногрупників, у рамках вивчення теми: «Біологічні адаптивні ритми організмів». Учні охоче відгукнулися на пропозицію, разом був складений план досліджень, окресленні основні завдання, які полягали у:

  • аналізі літературних та архівних джерел із досліджуваного питання;

  • вивченні методик визначення типу денної працездатності людини;

  • дослідженні типів денної працездатності учнів;

  • пошуку шляхів підвищення рівня розумової і фізичної працездатності учнів упродовж доби.

12.СЛАЙД. По завершенню анкетування, учням був запропонований відповідний режим дня, якого слід було дотримуватись протягом двох місяців. Учнів, які не порушували режимів, відзначають покращення самопочуття: легке пробудження зранку, краща результативність фізичної і розумової праці. За результатами досліджень створені відповідні стіннівки та інформаційні буклети.

  1. Наступною дослідницькою роботою, що об’єднала велику кількість небайдужих до власного здоров’я учнів, є науково-дослідний проект «Оцінка фізичного розвитку учнів Переяслав-Хмельницького ЦПТО  за антропометричними показниками». Дана проблема є досить актуальною, оскільки під час навчання у ПТНЗ початковий рівень здоров'я учнів суттєво змінюється і погіршується.

14.СЛАЙД. Під час роботи над проектом дослідниками були вирішені наступні завдання:
  • проведено аналіз літературних джерел із досліджуваного питання;

  • висвітлено загальні закономірності росту і розвитку підліткового організму;

  • розкрито вплив зовнішніх факторів та факторів навчально-виробничого  процесу у ПТНЗ на фізичний стан учнів;

  • здійснено огляд основних методів дослідження;

  • досліджено рівень фізичного розвитку учнів за антропометричними показниками в залежності від статі, місця проживання та професії, що освоюється;

  • проведено порівняльний аналіз результатів дослідження фізичного розвитку учнів ПТНЗ за оціночними таблицями та рівнем розвитку школярів міста;

  • визначено шляхи профілактики порушень фізичного здоров’я.

Результати дослідження розглядались на засіданні вченої ради кафедри медико-біологічних дисциплін та валеології ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» з яким ми тісно співпрацюємо.

15. СЛАЙД Учасниками проекту спільно з викладачами фізичної культури ЦПТО були розроблені вправи для фізкультхвилинок задля профілактики та відновлення порушень у фізичному розвитку учнів, що навчаються за професіями «Кравець; Вишивальниця» та «Адміністратор; Оператор комп’ютерного набору». Дана робота є початковим етапом багаторічного проекту  по  дослідженню динаміки змін рівня фізичного розвитку учнів ЦПТО.

Також нами складено перспективний план роботи над багаторічним проектом під назвою «Особливості вирощування сільськогосподарських культур в умовах навчального господарства Переяслав-Хмельницького ЦПТО».

16.СЛАЙД. Навчальне господарство – це своєрідний полігон для розвитку творчого потенціалу юних дослідників. Оскільки наші учні вже мають певний досвід у вирощуванні тих чи інших сільськогосподарських культур, знають про хвороби і шкідників рослин, використовують хімічні чи народні засоби захисту.

17. СЛАЙД Стартапом даного проекту стала науково-дослідна робота «Вплив температури середовища на динаміку розвитку збудника фітофторозу томатів». Ініціаторами дослідження стали учениці ІІ курсу Сулима Марина та Ковальова Марія, які висловили бажання виконати роботу пов’язану з мікроскопічними методами дослідження рослинних організмів.

18.СЛАЙД. У ході дослідження ученицями були виконані наступні завдання:
- на основі дослідження наукових та науково-методичних джерел  проаналізувати стан вивчення означеної проблеми;
- здійснити зараження проростків томату суспензією спор збудника фітофторозу та інкубувати дослідні рослини при різних терморежимах;
- виготовити постійні гістологічні мікропрепарати листків томатів уражених фітопатогенним грибом  Phytophthora infestans;
- дати оцінку розвитку захворювання в умовах з різним температурним режимом;
- виявити зміни  анатомо-морфологічної будови листкової пластинки на тлі розвитку патологічного процесу;

  • дослідити методи боротьби з фітопатогенним грибом  Phytophthora infestans;

  • порівняти ефективність народних та хімічних методів боротьби з фітофторозом за умов розвитку паталогічного процесу на штучному фоні.

Проект є незавершеним. Дана робота знаходиться на етапі захисту. Створені  інформаційні буклети, готується фото-звіт.

На сьогоднішній день складено план дослідження та розпочато аналіз літературних джерел, що стосується питання вирощування помідорів безрозсадним способом.

ВИСНОВКИ

Із власних спостережень можу стверджувати, що  науково-дослідні проекти дають юним дослідникам широкі можливості спробувати себе у науковому пошуку, побачити результативність власної роботи, проявити творчість в оформленні результатів дослідження, відчути радість від успіху, емоційне піднесення. Наші учні отримують безцінний досвід самостійного пошуку, досягають великої внутрішньої зрілості, набувають важливих наукових компетенцій, які потім максимально використовують, ставши студентами вищих навчальних закладів.

Категорія: Методичні розробки | Додав: ЦПТО
Переглядів: 587 | Завантажень: 16 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0