Четвер, 21.06.2018, 15:13
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

ДПТНЗ "Переяслав-Хмельницький ЦПТО"

Меню сайту
Випадкове фото
Форма входу
Корисні посилання








Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія
Наші координати
08400,
Київська область,
м.Переяслав-Хмельницький,
вул.Можайська, 5.
тел.5-45-68;5-20-40
E-mail: ptu_22_phm@ukr.net
Опитування
Яка професія В ЦПТО вам подобається?
Всього відповідей: 710
Лічильник
www.reliablecounter.com
Пошук

Каталог файлів

Головна » Файли » Методичні розробки

Ліна Костенко. Життєвий і творчий шлях. Особливості індивідуального стилю.
11.03.2015, 13:41

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ  УРОК

УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

Ліна Костенко. Життєвий і творчий шлях. Особливості індивідуального стилю. Поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…»,  «Українське альфреско»

 

 

Підготувала й провела

викладач української мови та літератури

Капшук В.С.

 

 

 

 

                                                                         2014

 

 

 

  • познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко, допомогти учням осмислити її поезію; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які порушує письменниця; розвивати вміння аналізувати поезію; виховувати любов, повагу та вміння відчувати красу слова поетеси.
  • портрет Л. Костенко, ілюстрації до поетичних творів, виставка ліричних збірок поетеси, мультимедійна презентація, відеозапис пісні на слова Л. Костенко «Вечірнє сонце», епіграф до уроку,  відеоряд афоризмів письменниці.

Тип уроку: інтерактивний урок вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

 

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться —

у мене жодних претензій нема

до Долі — моєї обраниці.

                            Л. Костенко

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Мозковий штурм»

  • Яка основна причина появи «шістдесятництва» в літературі ?
  • Ким було започатковане «шістдесятництво»?
  • Чим закінчилася «хрущовська відлига»?
  • Назвіть відомих шістдесятників: поетів, прозаїків, композиторів, перекладачів, громадських діячів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку

         Вступне слово викладача

         Сьогодні ми поговоримо про людину, яка для багатьох уособлює справжню Україну. Яскрава представниця незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва», вона є  тим міцним магнітом, що тримає український світ. Це Ліна Костенко.

7 лютого 2011 року. Харків. Величезний палац Театру опери та балету в центрі міста. На сьому годину вечора призначена зустріч із сучасною легендою української літератури, поетесою Ліною Костенко. Четверта дня. Зал переповнений, хвилюється, очікує. А на вулиці – не черга, потік людей. Так і хочеться сказати словами                Т. Шевченка:

Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…

От де, люде, наша слава,

Слава України!

         Українська громада з хвилюючим трепетом чекає на презентацію першого прозового твору Ліни Костенко «Записки українського самашедшого». Цю книгу купують навіть ті, хто ніколи не купував українських книжок.

У чому ж геніальність таланту Ліни Костенко? У чому ж феномен цього явища? Про це ми поговоримо сьогодні на уроці.

Учні записують тему уроку в зошити.

Викладач повідомляє основні завдання уроку.

IV. Сприйняття та засвоєння учнями  навчального матеріалу

  1. Слово викладача

Епіграфом до уроку я взяла рядки з поезії Ліни Костенко:

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться —

у мене жодних претензій нема

до Долі — моєї обраниці.

Як  ви розумієте ці рядки? (Поетеса усвідомлено зробила свій життєвий вибір – стала митцем, пристрасним трибуном слова, що не стоїть осторонь людських проблем, проблем держави).

Так, світ поезії Л. Костенко особливий і дуже різноманітний, тут є і любов, і зачарування, і розчарування. Насамперед – це світ драми – чи то в людській душі, чи в історії, чи в природі. Єдине, чого немає, так це нарікань на долю, хоча життя поетеси склалося досить нелегко.

Отже, давайте познайомимось з основними віхами життя і творчості Ліни Костенко. Я надаю слово учням-біографам, які підготували повідомлення.      

  1. Повідомлення учнів-біографів супроводжується мультимедійною презентацією.

Учні записують тези почутого.

Учень-біограф 1. У народі кажуть, що 19 березня прилітають з вирію лелеки – птахи в українському фольклорі обожнювальні й тотемні. Мабуть, саме вони принесли в цей день у далекому 1930 р. у сім’ю ржищівського вчителя немовля-дитину, яка згодом стала Ліною Костенко. У 1936 році родина Костенків переїжджає до Києва.

Батьки майбутньої поетеси  - високоосвічені і порядні люди – учителювали. Батько знав 12 мов, викладав у школі майже всі предмети, був справжнім українським  інтелігентом-патріотом. У роки сталінських репресій Василь Костенко був заарештований і десять років провів у страшних сталінських таборах, де побували мільйони українців, де загинув цвіт нації.

Коментар викладача

Коли почалася війна з гітлерівською Німеччиною, Ліні було лише 11 років. Дитячі враження про ті жахливі часи залишилися в її пам’яті на все життя. Пам’ять зафіксувала пожежі, що розливалися навкруги і були схожі на вулканічну лаву, море диму, жаху і вогню, виття фугасів, і смерть, яку дівчинка бачила впритул.

Мій перший вірш написаний в окопі, 
на тій сипкій од вибухів стіні, 
коли згубило зорі в гороскопі 
моє дитинство, вбите на війні.

                  

                      ***

Був білий світ не білий вже, а чорний. 
Вогненна ніч присвічувала дню. 
І той окопчик – як підводний човен

у морі диму, жаху і вогню.

                                 ***

Мені б ще гратись в піжмурки і в класи, 
в казки літать на крилах палітур. 
А я писала вірші про фугаси, 
а я вже смерть побачила впритул.

 

         Учень-біограф 2.  Ще школяркою Л. Костенко почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро». 1946 р. були опубліковані її перші вірші. Уже тоді вона зрозуміла, що назавжди пов’яже свою долю з поезією.

         Провчившись деякий час у Київському педагогічному інституті, дівчина зважилася на рішучий крок: 1952 р. стає студенткою Московського літературного інституту – єдиного на той час навчального закладу, де готували професійних письменників. 1956 р. успішно закінчила навчання.

Незабаром одна за одною виходять друком її перші збірки – «Проміння землі» (1957), «Вітрила» (1958),  « Мандрівки серця» (1961).

         Разом зі збірками Д. Павличка ці книжечки стали першими ластівками шістдесятництва. Офіційні критики оцінили їх насторожено, холодно. Авторці закидали «відірваність від сучасності», «нелюбов до соціалістичної Вітчизни», тобто відсутність офіціозного ура-патріотизму. Однак прості читачі, колеги одразу визнали й високо оцінили неповторний талант поетеси.

         Коментар викладача

         Доказом цього є слова В. Симоненка: «Я думаю про поезію Ліни Костенко, котра позначена печаттю зрілості, вишуканою, майже віртуозною простотою почерку та глибиною думок. Не крикливий, але щедрий і потужний талант поетеси… Л. Костенко робить те, що повинен робити кожен поет, - уводить нас у світ людських почуттів і роздумів».

         Учень-біограф 3. Ліна Костенко стала однією з найактивніших учасниць шістдесятницького руху.  Підготувала до друку збірку «Зоряний інтеграл», яка могла б стати видатною подією в культурному житті України. Однак на той час влада вже оголосила війну молодій опозиційній інтелігенції. Тому цензура заборонила книжку. Розпочалися часи переслідувань, заборон, вимушеного безробіття. Та письменниця не боялася цього. Вона, навпаки, досить гостро критикувала владу. На той час такі вчинки були фактично громадянським подвигом:за кожен із них загрожувало ув’язнення.

         Однак Л. Костенко не арештували. Очевидно, побоялися, що арешт популярної поетеси викличе велику хвилю протестів і в Україні, і за кордоном. Її ім’я було занесене до «чорного списку». Твори митців, які опинялися в тому списку, заборонено було друкувати.

         Владна облога не зламала мужню жінку, навпаки,  ще більше загартувала її козацький характер.

         Учень-біограф 4. Довгих  шістнадцять років Л. Костенко натхненно і невтомно писала в «шухляду», без надії, що все це побачить світ. Людство навіть не здогадувалося, що саме в цей час в рукописах Л. Костенко з’являються найгеніальніші її твори.

1977 року вдалося пробити стіну замовчування і поетеса знову повернулася в поезію. Побачила світ збірка «Над берегами вічної ріки», через два роки надруковано історичний роман у віршах «Маруся Чурай», 1980 р. – збірку «Неповторність», а в 1987 р. – збірку «Сад нетанучих скульптур». Другий історичний роман «Берестечко» (1999) став духотворною культурною подією. Щоб домогтися виходу книжок без цензурних утручань, поетеса двічі оголошувала голодування.

Кожна зі збірок стала потрясінням духовного життя України, люди вистоювали за ними довгі черги, багатотисячні тиражі розкуповували за кілька днів.

За роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність» у 1987 р. поетеса отримала Державну премію України імені Т. Шевченка. За книжку «Інкрустації», видану італійською мовою, Л. Костенко 1994 р. присуджено премію Франческо Петрарки. 1998 р. в Торонто Світовий конгрес українців нагородив письменницю медаллю Святого Володимира. Вона стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. Олени Теліги, почесним професором Києво-Могилянської академії.

Коментар викладача

         Так, популярність Л. Костенко сьогодні сягає далеко за межі України. Її твори перекладено англійською, білоруською, естонською, італійською, німецькою, словацькою та французькою мовою.  Не дивлячись на досить поважний вік (84 роки!), Ліна Костенко продовжує плідно працювати на літературній ниві. У лютому 2011 року вийшла поетична збірка поетеси «Річка Геракліта», куди ввійшли раніше написані вірші та 50 нових поезій.  Її вірші настільки полюбилися публіці, що стали піснями. Щирою шанувальницею і прекрасною виконавицею пісень на слова Ліни Костенко є Заслужений лікар України, доктор медичних наук, лікар Євромайдану Ольга Богомолець.

Давайте послухаємо одну з її пісень.

  1. Звучить пісня «Вечірнє сонце» у виконанні О.Богомолець

Слово викладача

У словах цієї пісні вкладений глибокий філософський зміст: треба цінувати кожну мить життя, насолоджуватися ним, адже воно швидкоплинне.

Щоб краще пізнати духовний світ поетеси, я пропоную розглянути її вірші «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Українське альфреско» з наступним їх аналізом.

  1. Виразне читання викладачем поезії  «Страшні слова, коли вони мовчать…». Обмін враженнями щодо прочитаного.

Бесіда:

- Які враження у вас викликали ці поетичні рядки?

- Над якими питання роздумує поетеса? (Питання творчості, суть мистецтва)

5. Оформлення паспорта ліричного твору.

6. Презентація учнем творчої роботи-візуалізації до поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…».

7. Виразне читання поезії «Українське альфреско».  Обмін враженнями щодо прочитаного.

8. Словникова робота.

Альфреско – настінний живопис водяними фарбами по сирій штукатурці.

Архетипні образи - це ті первинні образи-символи, які існують у підсвідомості кожної людини й передаються з покоління в покоління як особливо значущі. Архетипними образами для українців є мати, дитя, родина, біла хата, рідна земля, лелека, соловейко, жайворонок, зозуля.

9. Оформлення паспорта ліричного твору.

10. Презентація учнем творчої роботи-візуалізації до поезії «Українське альфреско». 

11. Слово викладача.

         Ліна Костенко завжди писала, як думала, як думала, - так і жила. Слово – вчинок. Життя – це слово. Життя і поезія Ліни Костенко – це урок безкомпромісності, совісті, принциповості і кришталевої чесності. Мабуть, тому багато її поетичних рядків сьогодні стали  афоризмами, в яких чітко прослідковується життєве і творче кредо письменниці.

12. Проблемне завдання.

Визначте риси індивідуального стилю Ліни Костенко за її афоризмами.

(Риси індивідуального стилю – неоромантизм, філософічність, інтелектуалізм, традиційність, активна громадянська позиція митця).

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Літературний диктант «Так» – «Ні»

  1. Народилася Ліна Костенко на Київщині в сім’ї вчителів.
  2. Вищу освіту майбутня поетеса здобувала у Київському педагогічному інституті.
  3. Ліна Костенко – активна учасниця руху шістдесятництва.
  4. У 1957 році світ побачила перша книжка письменниці «Вітрила».
  5. Після 16 років мовчання вийшла збірка Л. Костенко «Над берегами вічної ріки».
  6. За збірку «Неповторність» та роман «Маруся Чурай» Л. Костенко отримала медаль Святого Володимира.
  7. Альфреско – це настінний живопис олійними фарбами по сирій штукатурці.
  8. Поезія «Страшні слова, коли вони мовчать…» - зразок громадянської лірики.
  9. Філософічність лірики – одна з характерних рис творчості Л. Костенко.
  10.  «Берестечко» - другий історичний роман письменниці.
  11.  Жанр твору «Маруся Чурай» - історичний роман у віршах.
  12.  За кордоном Ліну Костенко відзначено премією Франческо Петрарки.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Метод «Асоціативний кущ»

         Сьогодні на уроці ми переконалися, що у кожному своєму поетичному рядку Ліна Костенко віддає нам частинку себе, частинку свого серця. Давайте ж і ми з вами віддамо їй сьогодні свої серця. У кожного з вас на парті є паперові сердечка. Нехай вони навіть уявні, але ми вкладемо в них всю свою любов та повагу до цієї легендарної поетеси.

         Ваше завдання - написати слово-іменник, з яким у вас асоціюється Ліна Костенко.

VІІ. Оцінювання учнів

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати в підручнику с. 391-395.

Вивчити напам’ять вірш «Страшні слова, коли вони мовчать…»

Підготувати повідомлення «Мотиви лірики Ліни Костенко».

 

 

 

Категорія: Методичні розробки | Додав: ЦПТО
Переглядів: 2413 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0